Skrevet av: Urmaker Christensen

På rekordtid har sveitsiske Norqain etablert seg som et av de mest spennende merkene i klokkeverdenens mellomklasse – og med en bred og tiltalende kolleksjon har det unge merket for alvor vist at selskapet innehar en bransjekompetanse og gjennomføringsevne få forunt.

Selv om armbåndsuret har en historie som strekker seg tilbake til starten av forrige århundre, har det siste tiåret trolig vært perioden med størst økning i interesse og oppmerksomhet rundt det klassiske tidsinstrumentet. I kjølvannet av fornyet blest har også en rekke nye klokkemerker sett dagens lys, med høyst varierende motiver, kvalitet og suksess.

Blant de mange nye merkene er også det familieeide og Nidau-lokaliserte Norqain. Det ble etablert så sent som i 2018 og lanserte sine tre hovedkolleksjoner (Adventure, Freedom og Independence) allerede tidlig året etter. Med sterke spesifikasjoner, et design med egenart og konkurransedyktige priser, vakte det positiv oppsikt i et kresent klokkemiljø. Legger man til at selskapet klarte å fremstå som et komplett klokkemerke, nærmest rett ut av startblokken, skjønner man hvorfor nykommeren har gjort seg bemerket.

Your Life – Your Way
De tre ulike kolleksjonene bød også på ulike særtrekk seg imellom, med Adventure-kolleksjonen som det tydelige symbolet på styrke og sportslighet – krydret med sitt markante Norqain-mønster på skiven. Under Freedom-paraplyen var det fokuset på reise, utforsking og frihet som ble forsøkt fanget i et mer klassisk design, tydelig inspirert av 60-tallets linjer, mens man med Independence fokuserte på spesielle modeller som søker å utfordre det forventede.

Norqain selv beskrev sine tre kolleksjoner med teksten “our journey is an adventure, our destination freedom and independence”, og på tross av sine ulikheter var det også tydelige fellestrekk å finne. Først og fremst var det en tydelig filosofi at alle Norqain-klokker kom med et mekanisk indre, i tråd med tradisjonelle sveitsiske klokketradisjoner. Stoltheten over sitt opprinnelsesland kommer også til syne ved bruk av alpelandets storslåtte natur som et visuelt og identitetsskapende bakteppe og med en dobbel “N” i logoen, ment å sende tankene mot sveitsiske fjelltopper. Med blikket mot det ytre fant man også detaljen med en egen plate på urkassen – klar for kjøperens ønskede personalisering, enten det er en personlig milepæl eller noe annet betydningsfullt for eieren. Norqain legger ikke føringen – og det er helt i tråd med merkets slagord “your life, your way” og deres mål om å være både autentiske, unike og ørlite rebelske. Bokstavene i navnet Norqain symboliserer nemlig også selskapets bærebjelker og visjoner; New, Open, Rebellious, Quality Time, Adventure, Independence og Niche.

Solid bransjeerfaring
Kun et år etter oppstart ble også en ny og oppsiktsvekkende milepæl for det unge selskapet presentert, i form av et samarbeid med urverksprodusenten Kenissi. Produsenten, som eies 80% av velkjente Tudor og 20% av tilsvarende velkjente Chanel, produserer alle “in house”-urverkene til de to selskapene, og hadde aldri tidligere levert sine produkter til utenforstående. At det unge selskapet fikk en avtale i havn, ble derfor det første beviset på at deres erfaring og kontaktnett ville komme kundene til gode. Avtalen har hittil resultert i manufaktur-urverkene NN20/1 og NN20/2, som begge deler alle viktige egenskaper og kun skilles av GMT-modulen. Det betyr blant annet høy motstandsdyktighet mot ytre påvirkning som slag, støt og magnetisme, nøyaktighet godt innen COSC-kravene, samt en imponerende gangreserve på 70 timer.

Tittet man forbi merkenavnet og fasaden ble det nemlig klart at Norqain skilte seg vesentlig fra de fleste nyoppstartede klokkemerker, for på eiersiden fant man solide doser erfaring fra klokkeindustrien. Leder av selskapet er Ben Küffer, som på tross av sin unge alder har solid erfaring, senest som Brand Manager for velkjente Breitling. Med seg på laget har han også sin far, Marc Küffer, Ted Schneider og Mark Streit. Førstnevnte fyller rollen som styreleder og kan vise til nesten 50 års fartstid i klokkebransjen, herunder som langvarig CEO for den svært anerkjente underleverandøren Rowenta Henex og 25 år som medlem av «Board of Directors of the Swiss Watch Industry Association».

Ben Küffer leder selskapet som CEO.

Schneider på sin side er sønn av tidligere eier og CEO i Breitling, Théodore «Teddy» Schneider, som i 2017 solgte Breitling til CVC Capital Partners etter nesten 40 års familieeierskap – og dermed bokstavelig talt har vokst opp som et medlem av sveitsisk klokkeindustri. Det forklarer også hvorfor “Swiss Made” er langt mer enn et tankeløst slagord for Norqain. Det er en viktig del av deres identitet og arv, som merke og som familie fra Jura-fjellene.

For å skape ytterligere engasjement har man også knyttet til seg ishockeylegenden Streit som deleier og ambassadør. Han er en legende langt utenfor landegrensene i alpelandet, og kan vise til bragder som vinner av Stanley Cup og flest kamper noensinne i den amerikanske ishockeyligaen NHL. Sommeren 2022 vakte selskapet nok en gang oppsikt, da legenden Jean-Claude Biver kom inn som “Advisor to the Board”. Biver er definitivt ingen hvem som helst og har gjennom sine over 40 år i klokkebransjen vært en markant skikkelse. Verdt å nevne er at hans svært suksessfulle arbeid med å gjenopplive Blancpain, revitalisere Omega og sette en tydelig retning med Hublot. På slutten av sin aktive karriere var han i tillegg CEO for TAG Heuer, og senere sjef for hele klokkeavdelingen til luksuskonglomeratet LVMH, med merker som TAG Heuer, Zenith og Hublot under paraplyen.

Partnerskap og veien videre
Utover samarbeidet med Kenissi har også Norqain inngått partnerskap med en rekke organisasjoner og arrangementer. Blant de viktigste er støtten til “The Butterfly Project”, som ble startet av Norbu Sherpa og Andrea Sherpa-Zimmermann, og som samler inn penger til etterlatte etter sherpaer som har mistet livet i Himalaya-fjellene. Andre viktige partnerskap inkluderer rehabiliteringssenteret Hakuna Mipaka for ville dyr i regi av Dean Schneider Foundation, samt samarbeidet med #tide ocean material, som samler inn og gjenvinner plast fra verdens hav.

Med Mark Streit på laget har Norqain landet sponsorater med spillerorganisasjonen NHLPA og Spengler Cup Davos – og selskapet er også offisiell tidtaker for blant annet TCS New York City Marathon og Matterhorn Ultraks.

På sine fire år har Norqain oppnådd en rekke imponerende milepæler og selskapet viser ingen tegn til å sakke farten. Kolleksjonen har kontinuerlig fått sine utvidelser og tilbyr nå både material- og fargevalg som vil fange interessen for nye og eksisterende entusiaster. Med et uttalt mål om å (i første omgang) produsere 10.000 klokker i året er fortsatt Norqain et lite merke på den store klokkehimmelen, men med sitt frittstående eierskap og åpenbare kjennskap til industrien, kan Norqain fort bli et merke man bør følge nøye med på i årene som kommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *