Skrevet av: Jørgen Erdahl

For andre år på rad er Baltic offisiell tidtaker for billøpet Tour Auto – og i den forbindelse har de laget en helt spesiell utgave av sin populære Tricompax.

Dersom man snakker om Tour de France er det trolig det prestisjetunge sykkelrittet de aller fleste av oss vil tenke på. Mindre kjent er det kanskje at det fra 1899 og frem til 1986 var en lignende løpsvariant for motoriserte kjøretøy – Tour de France Automobile. Med biler fra merker som Jaguar, Ferrari og Porsche, kjørt av navn som Maurice Trintignant, Bernard Darniche og Stirling Moss, var det gjennom årene duket for et landeveisløp av de sjeldne.

Bildeglimt fra Tour Auto.

Etter løpets bortgang på 1980-tallet ble det i 1992 gjenopplivet under navnet Tour Auto. I sin reinkarnerte form var det imidlertid ikke moderne kjøretøyer som stod i fokus, men derimot klassiske racingbiler produsert før 1966. For 2024-utgaven betyr det 250 konkurrerende lag, med flere ulike etapper på noen av Frankrikes mest ikoniske og vakre landeveier, med start i Paris og målgang i Biarritz.

Racingkronograf

Kronografer og motorsport hører definitivt sammen. Derfor er det ingen overraskelse at Baltic har vendt blikket mot sin populære Tricompax når de nå lanserer en spesialutgave i anledning Tour Auto 2024. Modellen har lenge vært blant hjørnestenene i selskapets portefølje, med sitt tradisjonelle snitt og fartsfylte linjer.

Baltic Tricompax kommer sammen med et eget “Rally Timer”-sett.

For tallskiven har man denne gang gått for en matt og lett tone av beige, som får masse kontrast av sorte detaljer på minuttskala, timeindekser og som ramme for underskivene med en subtil guilloché. Sistnevnte byr på sin side også på de tradisjonelle fargene for Tour Auto, hvor rød, lys blå og mørk blå kombineres med den hvite bakgrunnen på en sporty og elegant måte. Alt sammen holdes på plass av en mørk blå bezel, som selvsagt er utstyrt med tachymeterskala som kan brukes for måling av hastigheter opp til 200 km/t over en gitt distanse.

Vender man Tricompax over på siden vil det kraftig buede safirglasset komme til sin rett og sende tankene rett tilbake til etterkrigstidens racingkronografer. Det gjør også underverker for at høyden på 13,5 millimeter oppleves langt slankere rundt håndleddet enn tallene på papiret skulle tilsi. En lengde fra rem-til-rem på 47 millimeter bør også sikre at klokken bærer komfortabelt rundt de aller fleste håndledd.

Høyden er 13,5 millimeter, men kun 11 millimeter om det buede safirglasset ikke medregnes.

Urverket SW510-M kjenner vi godt fra tidligere varianter av Tricompax, og er levert av anerkjente Sellita. Det manuelt opptrekkbare urverket kan by på solide 60 timers gangreserve og har løpende sekunder i underskiven klokken ni, mens kronografens minutt- og timeteller er plassert henholdsvis klokken tre og seks.

Rally Timer

Spesialmodellen for årets Tour Auto leveres, overraskende nok, ikke alene. Baltic har valgt å lage et komplett “Rally Timer”-sett, som i tillegg til den håndleddsbærte Tricompax inkluderer en stoppeklokke og dashbordklokke.

Klokken leveres med et eget “Rally Timer”-sett.

Stoppeklokken leveres med samme beige toner på tallskiven, og byr på en dedikert minutteller klokken seks. Her er normal tidsvisning strippet helt bort, for maksimalt fokus på tidtaking uten forstyrrende elementer. Klokken er utstyrt med et urverk fra Hanhart, som kan by på en såkalt flyback-kronograf. Det betyr at tidtakingen kan stanses, nullstilles og startes igjen med ett enkelt trykk.

Den sortskivede dashbordklokken fullfører settet, med sin normale og klassiske tidsvisning. Også her hentes hint av Tour Auto-fargene inn, med røde detaljer på minuttskalaen og i underskiven for løpende sekunder, samt bruken av en blå sekundviser.

Tricompax Baltic x Tour Auto 2024.

Kun 500 sett vil bli laget av det spesielle settet, som inkluderer både Baltics “Steel Flat Link”-lenke og en ekstra rem i mørk blå alcantara. Disse kan enkelt byttes mellom, helt uten bruk av verktøy. Klokken

Tricompax Baltic x Tour Auto 2024 har fått en norsk pris på 31.500,-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *