Seiko Presage er det skarpe alternativet i den klassiske serien Presage. I samme prisgruppe som de sporty referansene fra Seiko Prospex, har Presage et fokus på et mer elegant uttrykk med et særegent japansk formspråk. De siste par årene har Presage-serien spesielt vært kjent for Cocktail Time, med typisk fokus på sterk verdi for pengene og fantastisk urskivekunst på japansk vis. Som i den stadig utvidete Prospex-serien ser vi nå et tydelig skritt opp i både kvalitet og design hos Presage, og i denne serien ser vi nå tydelig de kraftigere linjene vi kjenner fra Grand Seiko, og toppseriens perfekte miks av sportslig preg med detaljer godt over eget prisbilde.

Vi fikk et glimt av dette tidligere i år med Seiko Presage 1964 Chronograph re-edition som var rund men med skarpe vinkler i et perfekt tidsriktig vintagebilde. Edgy-serien fra Presage har som navnet tilsier få runde kanter – og et stilrent moderne uttrykk uten vintagepreg, men med et sportslig uttrykk. Som ved tidligere anledninger er det første vi legger merke til de fargerike urskivene. Denne nye Presage-serien kommer i 4 sterke farger og urskiver som nok en gang sier oss at Seiko ligger i en klasse for seg. Og i et prisbilde preget av enkelt monokromt uttrykk og matte overflater leverer Seiko her urskiver som kan trekke oppmerksomheten vekk fra det meste.

Kasse og Lenke

Denne serien kommer på en lenke i stål som best kan beskrives som en smal, skarp versjon av et design vi kjenner fra både Grand Seiko og Speedmaster, 3 ledd hvor det midterste har polerte bånd i ytterkant, alt diskret avfaset i kantene for å holde på det skarpe formspråket. Unntaket er den vakre bronsebrune varianten som sitter på en håndsydd brun skinnrem.

Kassen er en enklere versjon av det vi kjenner som klassiske trekk ved storebroren Grand Seiko. Kraftige sidestykker med avfaset polert topp og bunn, og en aggresiv vinkel i lugsene som understreker det sportslige uttrykket. Denne gang har Seiko kommet under den magiske 40mm-grensen, og leverer her et sportsur på en perfekt 39.3mm diameter, som med den kraftige kassen vil føles mer som 38-39, en riktig størrelse for 2020 som passer til alt.

Urskivene

Her ser mye riktig ut allerede i kasse og lenke, men skivene er allikevel Pièce de Résistance i denne serien, med 4 distinkte utgaver. Urskivene har alle vakre mønstre fra det japanske tradisjonsrike hampebladet kalt Asanoha, et formspråk vi finner speilet i i japansk håndverkskunst gjennom tusener av år. Dette gir et heksagonalt mønster i skivene med et vakkert lysspill, som med sitt vinklede uttrykk komplementerer det sportslige uttrykket i  kasse og lenke, i  4 utgaver: Shironeri, en ubleket silkematt hvitfarge, Aitetsu i en mørk indigo, Tokiwa farget av grønne trær i de japanske skoger, og den mørk brune Susutake som er dresset opp i en rosè-gull-behandlet kasse i stål på en vakker brun skinnrem.

Urskivene har et vakkert mønster, en Seiko-logo i et nedsenket felt kl 12, en fargematchet ytre minuttspor, og en pen innrammet dato kl 3. Viserne er i et eget nytt smalt sverd-design, med en sekundviser i en egen farge for hver modell. På den matt hvite urskiven er sekundviseren en klassisk blåtone, og den Tokiwa-grønne har en sekundviser i gull.

Konklusjon

Med denne nye serien fra Seiko Presage har vi noe entusiastene har ventet på, en sterk contender for diskret sports ur på lenke under 40mm, som vi allerede har sett med salgssuksessen i vintage diver stil med SPB143-147. Seiko har ankommet sent til festen for de under 40, men ankommer med stil – og nok en gang har vi 4 sterke varianter i det som i 2020 er en spennende portefølje fra Japan. Urverket er det nå godt kjente 6R35 med en solid 70timers gangreserve, som ses under et baklokk i safirglass, og safir beskytter også den fargerike urskiven.

Shop Seiko Presage Sharp Edged

kr 11 998 Fra kr 1049 per måned
kr 11 998 Fra kr 1049 per måned