Credor Eichi II “Ruri”
Siden Credor lanserte den første Eichi modellen i 2008, har navnet Eichi vært selve symbolet på japansk minimalistisk design og håndverk. Målet siden 2008 har vært at Credor skal representere det absolutt beste innen japansk urmakeri, med alt fra enkle, time-only klokker til svært avanserte sonnerie-ur. I anledning 140-årsjubileet til Seiko, som ble grunnlagt i 1881, har urmakerne ved Micro Artist Studio i Shiojiri laget en ny versjon av Eichi II.
Til nå har Eichi II kun vært tilgjengelig med en hvit skive med blå indekser og blå visere, men denne nye modellen snur opp ned på dette. Det er ikke vanskelig å se at den nye modellen fortsatt er en Eichi, det eneste som er annerledes er at fargene på skiven er byttet om, der de tidligere Eichi-modellene har hvit skive, er den nye skiven en dyp blåfarge. Og der de tidligere modellene hadde blå indekser og visere, har 140-årsjubileums-modellen hvite indekser og visere. Men det som i utgangspunktet høres ut som en ganske enkel oppdatering av skivefarge, er naturligvis mye mer komplisert hos Credor.
Blåfargen heter Ruri i Japan, men vi i Vesten kjenner den nok bedre som lapis lazuli. Skiven er, som tidligere, laget av porselen som er fyrt på en helt spesiell måte for å oppnå den riktige fargen og teksturen. Faktisk tok det hele 2 år med utvikling før håndverkerne i Micro Artist Studio klarte å fremstille den riktige blåfargen. Skiven har også en veldig liten kurve, som kun kan sees i visse vinkler, dette gjør at blåfargen blir lysere ut mot kantene og skiven viser et bredt spektrum av blåfarger avhengig av hvordan lyset treffer.
På den blå porselenskiven er det blitt malt på hvite markører og en logo kl 12. Der blåfargen på skiven er fyrt inn i porselenet, er markørene og logoen håndmalt med utrolig presisjon. Minutt- og time-viseren er de samme vi har sett tidligere, med sverd-form og en tynn tipp på enden. Motvekten på sekundviseren har den karakteristiske C-en som på denne klokken minner mer om en halvmåne på en klar nattehimmel.
Urkassene til Credor Eichi II har alltid vært i edle metaller, og denne er intet unntak. Kassen er laget i 950 Platina og alle flater er blankpolerte for hånd. Med en diameter på 39mm og en tykkelse på 10.3mm er dette en klokke som vil sitte komfortabelt på de aller fleste håndledd.
Så til kanskje det mest tidkrevende håndverket på klokken, urverket. Caliber 7R14 er maskineriet som driver denne klokken, men rent visuelt er det lite ved urverket som minner om et maskineri. Det ser mer ut som et slags mekanisk kunstverk, og det kan vel argumenteres for at det på en måte er det også, selv om hovedfunksjonen er å holde tiden, en oppgave det for øvrig utfører utmerket takket være Spring-Drive teknologien. Her er håndverket lettere å se ved første øyekast enn på skiven, de blankpolerte kantene på broene og rundt juvelene gjør det umiddelbart tydelig at noen har brukt hele livet sitt på å perfeksjonere denne kunsten. Huset til opptrekks fjæra er dekorert med en utskjæret silhuett av en Kinesisk Flatklokke, en blomst som også er symbolet til byen Shiojiri i Japan hvor Micro Artist Studio ligger.
Men urverket har ikke bare et pent utseende, det er også teknisk avansert. Vi finner blant annet gangreserveindikatoren her, som ble flyttet fra skiven på Eichi I til urverket på Eichi II for å gjøre skiven enda ryddigere. Kanskje den mest underkommuniserte funksjonen til Caliber 7R14 er systemet utviklet av Credor som de kaller for «torque return system», navnet er ganske selvforklarende men det dette systemet gjør er at det tar energien som er blir til overs når hovedfjæra er fullt opptrukket, og bruker dette til å trekke opp fjæra igjen etterhvert som den slippes ut. Hele 30% av gangreserven på 60 timer kommer av denne ekstra energien.
Som du sikkert har forstått betyr ikke minimalistisk nødvendigvis enkelt i japansk sammenheng. Credor Eichi II er en klokke som er ment å bare tilby det aller mest essensielle i et ur, tidvisning, men å virkelig perfeksjonere den ene funksjonen. Det er ingen dato, ingen ytre minuttmarkører på skiven, ingen ekstra funksjoner, den eneste praktiske informasjonen som vises på skiven er tid. Men alt håndverket som går inn i å bare presentere denne ene funksjonen på så godt vis som mulig er det som gjør Eichi II til en så fascinerende klokke. Alt fra skiven, til urverket, til kassen er perfekt utført, selv spennen har de brukt tre forskjellige teknikker for å finishere. Det bør derfor ikke overraske noen at Seiko’s Micro Artist Studio kun produserer ca 25 ur i året.
GBLT977 er tilgjengelig for bestilling og koster 610.000kr.