KJØP NÅ
BETAL NESTE ÅR!
PROTID FORSIKRING
GRATIS 6 MÅNEDER

Baselworld 2016

Baselworld er den årlige klokkemessen hvor drømmer skapes
og de viktige forretningene finner sted.

Tekst og bilder: Jon Henrik Haraldsen / Tidssonen.no

Hver mars vender alle klokkeinteresserte sitt blikk mot Basel. Siden tidlig på 1900-tallet har den sveitsiske byen vært et viktig møtepunkt hvior produsenter, distributører, forhandlere og presse, samles rundt verdens største klokkemesse. Det har vært knyttet mye spenning til årets Baselworld, som i år fant sted fra 16. til 24. mars. Etter flere svært gode år, og med en usikker verdensøkonomi, er det ingen tvil om at årets messe var litt “annerledes”. Hallene var tommere, og enkelte utstillere rapporterte om lavere aktivitet. 


Certina DS-1 Powermatic 80 Himalaya SE

Sannsynligvis er det spesielt de mindre kjente og merkevarene som merker den økonomiske usikkerheten mest, for i usikre tider søker kundene trygghet i sterke merkevarer man vet man kan stole på. For majoriteten av Protid sine merker var det derfor langt på vei “business as usual” – riktignok med et snev av en fornuftig nøkternhet.

Flere gode kjøp



Seiko Presage ligger i prisklassen rett under Grand Seiko.

For norske klokkekjøpere er usikkerheten i urindustrien slettes ikke utelukkende negativt. For som vi tydelig kunne observere på Baselworld, velger de smarteste merkene å være føre-var. Det betyr at de mest kostbare og superkompliserte urene settes litt på vent, mens fokus vendes mot å tilby bedre klokker i de mer tilgjengelige prisklassene.


Victorinox I.N.O.X. Diver er en rimelig ISO-sertifisert dykker

Uavhengig av om det dreier seg om oppdateringer av eksisterende modeller, eller introduksjonen av nye, har mange av klokkene blitt bedre – uten at prisen nødvendigvis har flyttet seg noe vesentlig. Det kan være snakk om små men velkomne ansiktsløftninger, bedre spesifikasjoner, eller utstrakt bruk av andre og mer spennende materialer. Selv i de mer tilgjengelige prisklassene kan vi nå finne innslag av materialer som karbonfiber og keramikk.


Nye Tissot PRS 516 byr på spennende materialer.

Enkelte merker trekker også flere prosesser «in-house», hvor tredjepartsleverandører velges bort til fordel for satsning på eget design og produksjon. Resultatet er ikke bare et mer unikt sluttprodukt, men dette har tradisjonelt også vært forbundet med høyere prestisje og oppfattet kvalitet. Dette kan fort vise seg å bli en viktig faktor når kundene brått må tenke seg om to ganger før de trekker kortet.

Smarte klokker

Smartklokkene var definitivt en av de aller største snakkisene under fjorårets messe, men under årets Baselworld var det lite som tydet på at den tradisjonelle urindustrien skal dø ut med det første. TAG Heuer Connected ble lansert før messen, og Breitling sin B55 ble vi kjent med allerede i fjor – riktignok i en litt annen drakt. 

Messens mest spennende smartklokke var utvilsomt Tissot sin nye T-Touch smartklokke, men noe ferdig produkt er det ennå ikke snakk om. T-Touch-familien står sterkt i Norge, og med sine nye utvidede smartfunksjoner tilpasset en aktiv og sporty livsstil, kan denne smartklokken fort vise seg å kunne bli en suksess.

Høykomplikasjoner på tilbud

Fraværet av spektakulære smartklokkene, betyr imidlertid ikke at det var noen mangel på tekniske vidundere. Baselmessen, og spesielt mesterurmakerne i AHCI («Académie Horlogère des Créateurs Indépendants») og utstillerne i avdelingen «The Palace», har alltid vært et utstillingvindu for det ypperste av såkalt «haute horlogerie» – det høyeste nivået av urmakerkunst.


TAG Heuer Carrera Heuer-02T Tourbillon.

Kompliserte ur med høy prislapp er ikke akkurat noe nytt fenomen, men det vekker oppsikt når tidligere kostbare komplikasjoner (urmakerspråk for tekniske funksjoner, journ. anm.), nå har begynt å gjøre sin inntreden i mer tilgjengelige prisklasser. Blant disse finner vi TAG Heuer sin Heuer 02 Tourbillon til omkring CHF 15.000, og Frederique Constant sin in-house-designede evighetskalender til under CHF 8.000. Fortsatt snakker vi om noen klekkelige summer penger, men relativt sett er dette en kvantesprang ned i pris for ur av denne typen. Om dette blir toneangivende for bransjen de kommende år, går i alle fall klokkeentusiastene en særdeles spennende tid i møte.

Opp og ned




Omega Speedmaster CK2998er inspirert av fortiden.

Designmessig er både klassiske og sporty ur godt representert, og fortsatt satser mange av urmerkene på retrodesign inspirert av klokker fra før 70-tallet. Nesten alle de store urmerkene har kastet seg på denne trenden, som både appellerer til klokkeinteresserte og de som verdsetter design fra fortiden. Her har både Certina, Longines, Omega, Rado, Seiko og Tissot flere sterke modeller å by på.


Longines Heritage 1918 

En av de viktigste spesifikasjonsmessige attributtene ved en klokke, er den fysiske størrelsen. Ikke bare skal klokke sitte komfortabelt på håndleddet, men størrelsen kan fort gjøre klokken til et «statement». Trenden med store klokker var mest synlig på starten av 2000-tallet, og de siste årene har man nesten sett en trend i motsatt retning.


RADO 1616 Hyperchrome har tydelige vintageinspirasjon.

I år overrasket imidlertid flere merker med å gjenintrodusere større klokker som et alternativ, ofte samtidig som de også byr på varianter i den mindre enden av skalaen. Ikke overraskende var det Breitling som lanserte den kanskje største, på hele 50 millimeter i diameter. Det er derfor vanskelig å peke på en dimensjonsmessig gjennomgående trend, for størrelsesmessig går noen opp, mens andre går ned.


Kjempe på 50 mm: Breitling Avenger Hurricane

Alt i alt bød årets Baselworld på god variasjon og solide lanseringer – i alle fall tatt forholdene i betraktning. Usikkerheten i bransjen er nok reell, men for klokkekjøperne kan det bety en gylden mulighet til å kunne gjøre flere gode kjøp i tiden fremover.