KJØP NÅ
BETAL NESTE ÅR!
PROTID FORSIKRING
GRATIS 6 MÅNEDER


Baselworld 2015

Tekst og foto: Jon Henrik Haraldsen. Galleri - klikk her.

Urmakerne i Protid besøkte nylig verdens største ur- og smykkemesse. Baselworld er messen hvor årets nyheter avsløres og trendene skapes.

Dersom man skal utnevne én begivenhet til klokke-verdenens absolutt viktigste, er førstevalget den årlig ur- og smykkemessen i Basel førstevalget. Utvilsomt.

Forløperen til messen dateres helt tilbake til 1917, og ferden har gått fra å være et sveitsisk, via nord-europeisk, og til et globalt fenomen på slutten av 80-tallet. Arrangementet bærer i dag det passende navnet “Baselworld”, og årets utgave som fant sted fra den 19. til 26. mars, omfattet rundt 1.500 utstillere og 150.000 besøkende fra over 100 ulike land.

I år besøkte tilnærmet alle Protid-urmakerne Baselworld, hvor de hadde møter med deres merkeleverandører. Urmakerne i Protid er dermed godt oppdatert på årets nyheter og trender. Det er først og fremst de brede linjene som dominerer i urverdenen: Her finner du ingen sesongkolleksjoner eller it-gjenstander som nærmest har gått av moten før de er å finne i butikkene. Allikevel dukker det fra tid til annen opp desto mer signifikante trender, som kan prege flere av de store merkene fra i dag til flere år inn i fremtiden.

Sett farge på tilværelsen
Fargene svart, hvit og sølv har i mange år vært nærmest som en slags hellig treenighet hva angår klokker. Det vil alltid være rom for det klassiske, men på årets Baselworld kunne vi med glede observere at mange av merkene nå tør å leke litt med fargepaletten.
Blant de mer konservativt-orienterte merkene, er både blått og brunt store vinnere. Gjøres det rett, fremstår både brunt og blått som stilig og diskré. Se bare på manufakturet Zenith sine lekre nye dypblå Charles Vermot-modeller, som nærmest hvisker sin nedtonede eleganse.

Årets nye utgave har fått en svært iøynefallende rødfarge – nærmere bestemt Victorinox velkjente signaturfarge – som gir INOX-modellen et friskt og sporty preg.
Hakket mer moderne finner vi fargefulle nye modeller fra sveitsiske Maurice Lacroix – inkludert deres kritikerroste Masterpiece Gravity, hvor den nye blå utgaven gjør uret til et umiddelbart blikkfang og underbygger modellens innovative og 3D-pregede design.

Norske Bruvik var også på ballen med en ny blå utgave av deres Arctic Ocean, og i en litt lavere prisklasse finner vi også en ny utgave av den superrobuste publikums-favoritten Victorinox INOX.

TAG Heuer har historiske sett gjort det meget sterkt i Norge, og merket har den siste tiden omfavnet flere store internasjonale som sine ambassadører. Både den portugisiske fotballspilleren Cristiano Ronaldo og den verdenskjente franske DJen David Guetta fikk i år sine egne signaturmodeller hos merket. Begge modellene er basert på innstegs-kolleksjonen Formula 1, og har begge sterke fargeinnslag i henholdsvis grønt og blått.

For de som ønsker et sporty men mer klassisk design, er Certina sin nye hulken-grønne DS Action en svært god kanditat, som i tillegg byr på gode tekniske spesifikasjoner med fjorårets nye Precidrive-urverk. Denne kan fort bli en bestselgere.

Høyteknologiske affærer
Vår digitale hverdag har utviklet seg i en enorm hastighet bare de siste årene. Heller ikke klokkenes verden har stått på stedet hvil, og ny teknologi har åpnet for produksjonsmetoder og innovative løsninger som ikke tidligere har vært gjennomførbare.

Den sveitsiske giganten Omega har på få år blitt mestere på produksjonen av hi-tech keramiske urkasser, med intrikat design og høyt detaljnivå. Materialet er notorisk vanskelig å jobbe med, men har fordeler som lett vekt og høy riperesistans. Omega introduserte i år 4 nye Speedmaster Dark Side of the Moon-modeller, og fikk også mye oppmerksomhet for den kritthvite Speedmaster White Side of the Moon – samtlige kledd i et keramisk ytre. Av navnet bør det heller ikke komme som noen stor overraskelse av mdellene bærer slektskap til den originale Speedmaster “Moonwatch” som ble brukt under månelandingen i 1969.

Sveitsiske Rado er kanskje selve pionéren når det kommer til keramiske ur. Merket utvidet i år sin elegante HyperChrome-kolleksjon med flere lekre nyheter til både henne og ham, hvor den mest oppsiktsvekkende modellen er den nye Rado HyperChrome Si3N4 Automatic. Det ultralette uret er fremstilt i silisiumnitrid, som blant annet er kjent fra den høyteknologiske luftfarts-industrien og Formel 1.

Selve urverket er delvis fabrikert fra aluminium, fremfor det tradisjonelle materialet messing. Nye materialer og produksjons metoder medfører også helt nye teksturer, fargetoner og design.Det er en spennende tid å kjøpe klokke, for du får når kjøpt klokker med et ytre man aldrihar sett noe lignende til tidligere.

Klassisk design
Klokkeverdenen er full av kontraster. Samtidig som fokuset er stort på innovasjon og teknologi, forvalter mange av merkene sin arv og historie med den største omhu. Det ene utelukker ikke det andre.

Stadig flere merker finner tilbake til sine røtter og DNA, og lanserer nytolkninger eller urmodeller som er sterkt inspirert av fortiden. Ta for eksempel Longines – en av de første store klokkemerkene i Norge – som særskilt de siste årene har gjort stor suksess med sine “Heritage”-modeller. Årets nye Longines Heritage Diver 1967 er en retroinspirert dykkerkronograf som ved første øyekast er nærmest identisk med originalen fra 1967. Et typisk ur for “de som vet” – klokkesamlere og viderekomne entusiaster som verdsetter urenes vintagedesign og plass i klokkehistorien.

Nye ur basert på merkenes historiske modeller, så vi også fra det japanske prestisjemerket Grand Seiko, som i forbindelse med sitt 55-års jubileum i år viste frem en nært eksakt replika av sin Grand Seiko 62GS fra 1967.

Klassiske design omfatter imidlertid ikke bare de helt nære reproduksjonen, men også nye originale design som kun har diskré vink til fortidens urdesign. Dette så vi blant annet fra merker som Raymond Weil, Tissot og Frederique Constant.

Mer klokke for pengene
Det er ingen hemmelighet at det globale økonomiske klimaet for tiden er vanskelig, og årets Baselworld 2015 kan sies å ha vært mer preget av rafinnement og kvalitetsløft i eksisterende kolleksjoner, fremfor de store, kostbare og grensesprengde lanseringene.

For klokkeinteresserte kan dette allikevel vise seg å være en velsignelse i forkledning. Hos mange av merkene får man nå bedre design, bedre håndverk og bedre kvalitet – ganske enkelt mer klokke for pengene.

Alt i alt er tonen satt for et spennende år for nysgjerrige klokkekjøpere, interesserte og hardbarkede entusiaste.

Galleri